September månads medlem Dag Thelander är dramatiker som de senaste åren
ägnat sig åt musikdramatik, senast en fri musikalbearbetning av
Strindbergs Pelikanen.
Hej månadens medlem, skulle du kunna presentera dig för oss?
Jag heter Dag Thelander och är uppvuxen i Uppsala men bor sedan några år med min familj i en norduppländsk by som heter Ytternuttö. Jag skriver mest dramatik och är konstnärlig ledare för frigruppen Östfronten som gör nyskriven teater, oftast musikal, i och omkring Uppsala. Jag har bara skrivit en bok, en lång novell på rim som hette Innan nån dog och gavs ut av Polaris 2021.
Vad utmärker dina pjäser?
Det mesta jag skrivit sista åren har varit något slags musikdramatik, med inslag av sångtexter och bunden vers. Ett skäl till det är att jag sedan tio år har ett så roligt samarbete med en kompositör som heter Per Wickström. Det gör att det känns kul att fortsätta på det musikaliska spåret.
Vilken av dina pjäser har haft störst betydelse för dig?
För min egen utveckling var det en pjäs som hette Tolv historier, som jag skrev 2011 efter en smärre livskris. Jag hade försökt skriva dramatik i mer än tio år då men det var första gången jag hittade nån slags botten att stå på, där jag slutade fjanta mig och började skriva som jag tänkte. För mitt yrkesliv var det nog Trollkarlen från Chicago, en glad musikal om Milton Friedman som hade premiär 2019 och spelade flitigt några år. Jag tror nästan alla jobb jag fått sedan dess beror på den.
Berätta om din senaste pjäs!
Det senaste jag skrivit är en mycket fri musikalbearbetning av Strindbergs Pelikanen, som vi gör i samarbete med Strindbergs Intima Teater i höst. Det finns ett korn av allvar i den, som handlar om den ambivalens många av oss känner inför att vara föräldrar och som inspirerats av de senaste årens debatt kring om man får ångra ett barn och så vidare. Men mest har det nog ärligt talat blivit en spoof på en av den svenska dramatikens knäppaste texter. Den är en superbra ensemble och en väldigt rolig regissör så jag tror att det kommer bli bra.
Vad skriver du just nu?
En lunchmusikal om Alva Myrdal för Soppteatern på Stockholms stadsteater. Jag tänker att den ska bli den sista delen i en oplanerad trilogi om 1900-talet, där de andra delarna utgörs av Trollkarlen från Chicago om Milton Friedman och Vansinnets historia om Michel Foucault. Den ska ha premiär hösten 2025 och också spela i Uppsala tror jag.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Jag brukar skriva fram till lunch och fixa med admin och sådant efter.
Vilka författare inspirerar dig, och varför?
Som prosaförfattare är det nog Sara Lidman, som jag också fått tillfälle att läsa väldigt noga eftersom jag dramatiserat hennes Jernbanesvit. Hon har en sådan dramatisk precision, och är så bra på att gestalta. Det händer mer på en sida hos Sara Lidman än i hela romaner av många andra författare. Det blir aldrig tråkigt. Sedan läste jag om Flauberts Madame Bovary i somras och den är ju också fantastisk, på ett annat sätt men av ungefär samma skäl. Men det finns många fler!
Finns den någon annan dramatikers pjäs du gärna skrivit?
Jag tror att läxan från mina första tio år är att man gör bäst i att inte försöka skriva andras pjäser. En pjäs jag verkligen kan avundas är David Mamets Oleanna. Det är synd att den inte kommer gå att spela på många år, eftersom författaren med stigande ålder blivit en reaktionär galning.
Något du vill tillägga?
Bara att det var hedrande att få bli månadens medlem.