Hej månadens medlem, skulle du kunna presentera dig för oss?
Jag heter Danny Wattin och har skrivit sex böcker: tre romaner, en novellsamling och en barnbok. Jag har tidigare bott en del utomlands, främst i Australien, och håller utöver författandet på med ett par kortfilmsmanus och en musikal. Ibland håller jag kurser om historieberättande också, helst för barn, men vuxna får vara med om de har fantasin i behåll.
När kom din senaste bok och vad kan du berätta om den?
Min senaste bok, Historiegeneratorn, kom för ett drygt år sedan. Det är en novellsamling bestående av sex sammanflätande historier. De är sorgliga, roliga och absurda, och handlar om alltifrån en bok som får alla kvinnor som läser den att ta ut skilsmässa till algoritmer som genererar bästsäljande böcker.
Vad utmärker dina böcker?
Ska man tro recensenterna så är de skruvade, udda och i många fall satiriska. Ofta betraktar de samhället från oväntade håll, vilket får det vi uppfattar som normalt att framstå som något mycket underligt. De balanserar ofta på gränsen mellan det absurda och det normala, mellan skratt och sorg, och mellan allvar och lek.
Vilken av dina böcker har haft störst betydelse?
För mig personligen har Herr Isakowitz skatt som kom ut 2014 haft störst betydelse. Den är en sann historia om en ”skattjakt” jag gjorde med min 69-årige far och min 9-årige son för att hitta de värdesaker, som min farfarsfar grävde ned på sin tomt i Tyskland, innan han deporterades. Alla mina mor- och farföräldrar var tyska judar som överlevde förintelsen och på olika sätt lyckades ta sig till Sverige. I boken berättar jag deras historier och försöker förstå hur det som drabbade dem och deras familjer har format dem och oss i nästkommande generationer.
Vad skriver du på just nu?
Jag är i stort sett klar med ett första utkast till en roman som handlar om en lärarinna, som är beredd att gå över lik för att skapa den perfekta skolmiljön. Som en humoristisk Breaking Bad i svensk kommunal skolmiljö.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Jag går upp, väcker resten av familjen, gör i ordning frukost och tar yngste sonen till skolan. Sedan cyklar jag till min arbetsplats (på Hospitalet i Ulleråker) eller ett fik och skriver till dess att jag inte pallar mer (vanligtvis fram till tvåtiden, någon gång). Därefter gör jag lite småsysslor, hämtar barn från skolan och går hem.
Om växelspelet research och skrivande.
Jag gör research först och när jag har tillräckligt på benen börjar jag skriva. Forsknings- och idéuppsamlings-delen är de mest lustfyllda bitarna av processen. Själva skrivandet är mestadels hårt arbete (förutom när man har ett riktigt bra flyt). När jag skrivit klart ett första utkast går jag tillbaka och faktakollar och gör den research som behövs för att fylla de eventuella hål som kan tänkas finnas i historien.
Vilka författare inspirerar dig och varför?
Richard Flanagan, som tillbringade 12 år med att skriva sin fantastiska roman ”The Narrow Road to the Deep North”, baserad på hans fars tid som japansk krigsfånge i Thailand. Flanagan skrev fem böcker som han inte tyckte höll måttet (och brände samtliga), innan han lyckades få till boken så som han ville ha den.
Finns det någon annan författares bok, som du gärna hade skrivit?
Många (även fast det inte skulle vara möjligt, då jag saknar de erfarenheter som krävs för att skriva böckerna) Richard Flanagans bok, som jag nyss nämnde, Sherman Alexies underbara ”Den Absolut Sanna Historien om Mitt Liv som Halvtidsindian”, Mark Haddons ”The Curious Incident of the Dog in the Night Time”, Jeanette Wintersons ”Why Be Happy When You Could Be Normal”, ”Coraline” av Neil Gaiman och sångerna till musikalen ”Mathilda”.
Danny Wattins samtliga titlar:
Stockholmssägner, eget förlag 2005 & Piratförlaget 2006
Vi ses i öknen, Piratförlaget 2007
Ursäkta, men din själ dog nyss, Piratförlaget 2009
Pojken i trädkojan, Langenskiölds förlag 2013
Herr Isakowitz Skatt, Piratförlaget 2014
Historiegeneratorn, Piratförlaget 2018