Hej månadens medlem, skulle du kunna presentera dig för oss?
Jag är ursprungligen arkeolog, med stenålder som specialitet, men har de senaste tjugo åren jobbat med diverse kulturprojekt som främst har haft konsttema. De flesta projekt har varit kopplade till landskapen Jämtland och Härjedalen. De böcker jag skrivit är facklitterära, tre egna böcker och en som huvudförfattare i en konstantologi. Böckerna har tillkommit i samarbete med fotograf Rolf Anderzon, vi jobbar under namnet KajRolKulTur.
När kom din senaste bok och vad kan du berätta om den?
Min senaste bok heter Från New York till Lönneberga, den utkom 2011 och handlar om konstnären Björn Berg. Boken bygger på intervjuer och en genomgång av ett stort material av brev, dagböcker, foton, teckningar, målningar, textilier som skapats av flera generationer kulturintresserade människor. Arbetet med boken ägde till största delen rum i en inspirerande hemmiljö med många personmöten. Ett jätteroligt jobb!
Vad utmärker dina böcker?
Även om alla böcker jag skrivit handlar om konst så står människan i fokus. Det är främst konstnären som skapande person jag är nyfiken på. Vilka förutsättningar fanns från början, vilka hinder, varifrån kommer drivkraften och hur får den sitt utlopp? Frågor som det är spännande att prata om, både för konstnären och intervjuaren. Eftersom jag samarbetar med en fotograf blir det många bilder i böckerna – men det är ju ganska naturligt när det handlar om konst. Jag tror att det ofta är ett lite annorlunda, och därför intressant, urval av bilder i våra böcker.
Vilken av dina böcker har haft störst betydelse?
Viktigast för mig personligen har boken ”I en klang av Tystnad” varit. Inför den reste jag runt och besökte ett 70-tal kyrkor i mellersta Norrland och skrev en reflektion om tystnaden och konsten i var och en av dem. Det är den största skrivarfrihet jag haft och därför så viktig. Jag njöt intensivt av den processen.
Störst betydelse för läsare och användare har nog konstantologin ”Konzta” haft. Den används som ett uppslagsverk över konst skapad i Jämtland/Härjedalen genom alla tider. Det är ett samarbete med flera författare och jag ansvarade för alla 65 konstnärsbiografierna. Jag vet att boken använts i undervisning på universitet, i bokcirklar, i konstvetarsammanhang – det är jag stolt över!
Vad skriver du på just nu?
Jag har just påbörjat en biografi om konstnären Örjan Noring som bodde i samma jämtländska by som min man kommer ifrån. Örjan var en fin skildrare av livet i Norrlands inland, en häftig kolorist som var i besittning av både humor och svärta. KajRolKulTur samarbetar med konstvetare för att göra en stor utställning med Örjan Noring på Jamtli i Östersund till sommaren 2020. Boken ska ingå i utställningssammanhanget.
Den här tiden på året ska många ansökningar om projektbidrag vara inne och jag skriver så att fingrarna smärtar. KajRolKulTur är i färd med att sjösätta en tredje och sista del av kulturprojektet Konstgödning – att göda med konst i Jämtland och Härjedalen. Delprojektet heter Avtryck för Framtid och handlar om möten mellan biologisk mångfald, fjällnära skogar, gamla vandringsleder, kulturhistoria och nutida konst. Det är ett spännande projekt som vi försöker finansiera via olika kulturfonder.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Jag har två hem, ett i Jämtland och ett i Uppsala. På båda platserna börjar dagen med en lång hundpromenad. Det är en viktig ingång, att få möta vädret och röra på kroppen, då skapas utrymme i knoppen. Ofta är det flera projekt på gång samtidigt och jag behöver dela upp dem i olika koncentrationsdagar. En skrivardag spenderas framför datorn i hemmiljö – antingen mot en fond av Storsjön och Oviksfjällen eller med blicken vilande i ett skatbosbygge i en Luthagslönn. Jag skriver högst fem timmar per dag, efter det tryter koncentrationen. Då är det dags att gå ut med hunden igen. Väl inkommen läser jag oftast igenom dagens text med lite piggare ögon och kan redigera.
Om växelspelet research och skrivande.
Skrivarprocessen och researchen pågår ofta parallellt. Först samlar jag in allt material som helt uppenbart kommer att behövas men det dyker hela tiden upp frågetecken och behov av mer research. Skrivandet tar ganska lång tid eftersom jag har svårt för att skriva skissartat. Varje mening och varje sammanhang måste kännas färdigbearbetat innan jag går vidare med texten. En eftertänksam process där alla uppgifter kollas upp efter hand och där jag ofta förlorar mig i spännande brev eller dagböcker och får tvinga tillbaka uppmärksamheten till min egen text.
Vilka författare inspirerar dig och varför?
Jag blir nästan alltid imponerad och inspirerad av andra författares arbeten när jag läser dem. Det kan antingen vara berättelsen i sig, sättet att berätta, språket, metaforerna – att texten föder ett behov av att läsa vissa meningar om och om igen och en önskan av att ha skrivit dem själv. Börjar jag läsa en text som inte tänder den minsta gnista, då avslutar jag läsandet. Just nu läser jag och inspireras av Roy Jacobsen, Tove Jansson och Sara Stridsberg.
Finns det någon annan författares bok, som du gärna hade skrivit?
”Allt detta tillhör mig” är en debutbok av den tjeckiska författaren Petra Hulova. Den handlar om fyra generationers mongoliska kvinnor och är så inkännande och genialiskt bra. Författaren är antropolog och skrev boken redan som tjugotreåring. Jag önskar att jag kunnat använda mina arkeologiska och antropologiska kunskaper lika klokt som den unga Petra Hulova gör för att teckna sina personporträtt.