Månadens medlem januari 2020: Torhild Elisabet Sandberg

Hej månadens medlem, skulle du kunna presentera dig för oss?
Jag är en skrivande och läsande person, en av alla dem som hellre satt med en bok än gjorde något annat som ung. Sen är jag också allmänt kreativ, den sidan har vuxit i synnerhet de senaste tio-femton åren. Jag för ett ständigt inre resonemang med mig själv om formuleringar och karaktärer. Och drömmer om vilken vintagesömnad jag ska ta tag i härnäst. Skrivandet har jag alltid haft vid sidan om arbetet, just nu är jag informatör på Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet, men i grunden är jag vetenskapsjournalist och konstkritiker. Jag flyttade med min familj till Uppsala för snart fem år sedan från Solna men har egentligen norrlandsrötter. Jag gav ut min debutbok på det egna förlaget Torhild förlag 2017, Flickan i blått, som är första delen i konstbokserien Petras bilder. Alla delar är illustrerade av Emily Ryan.

När kom din senaste bok och vad kan du berätta om den?
Den senaste, femte boken kom i oktober: Här. Hand. Häller, om samtidskonst. Huvudpersonen Petra faller i en klätterställning och skadar sig svårt. De vuxna säger åt henne att vara försiktig, men hon vet att det är klätterställningen som är sliten och farlig. I boken gör hon en konstaktion för att få de vuxna att tänka efter. På ett plan handlar berättelsen om individens ansvar kontra strukturella missförhållanden.
Samtidskonst är mycket omdebatterat, inte minst därför att politiker i ett antal kommuner i landet på olika sätt vill ha inflytande över den. I Sölvesborg till exempel ska sådan konst som de anser vara ”utmanande samtidskonst” stå tillbaka, när kommunen köper in konst. På min bokrelease gjorde jag en bildningsaktion riktad till politikerna i Sölvesborg. Jag skickade ett paket med Här. Hand. Häller, lärarhandledning och ett prov, därför att jag ville att de ska lära sig mer om konst.

Vad utmärker dina böcker?
Böckerna utmärks främst av att de handlar om konst och det på ett alldeles unikt sätt. Jag letade böcker om konst till mina egna barn, men hittade inga som jag gillade. De flesta är faktatyngda och det tycker jag blir för tråkigt. Berättelsen i Petras bilder handlar om Petra och hennes vardag med skola, kompisrelationer och syskonbråk. Men hon lär känna en granne, Fredrika och de båda börjar samtala om konstverk ur konsthistorien. Genom konstverken lär sig Petra mycket om livet, som att säga ifrån och att vara en bra kompis.

Vilken av dina böcker har haft störst betydelse?
Svårt att säga. Alla böcker är viktiga för mig, och för läsarna hoppas jag. Jag har fått många fina kommentarer från läsare, som att böckerna har väckt tankar och startat diskussioner. Några lärare har börjat använda dem i undervisningen på lågstadiet och det är fantastiskt roligt. De passar bra i bildundervisningen och för en ämnesintegrerad undervisning.

Vad skriver du på just nu?
Jag har precis dragit igång ett ganska stort manus på uppdrag av ett etablerat förlag. Det handlar om tjejer som idrottar. Tyvärr lider jag brist på tid. Jag ”skriver” mycket när jag cyklar till och från jobbet och när jag tränar. Många idéer föds då.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Just nu har jag inte så många hela arbetsdagar som jag kan ägna åt mitt författarskap. Men under våren har jag planerat in några perioder när jag är ledig från Nationellt centrum för kvinnofrid. Oftast när jag skriver så sätter jag bara igång, sedan vankar jag runt lite då och då och pratar med mig själv för att reda ut frågor som ”vart ska den här scenen leda, vad har den för syfte, hur beter sig karaktären just i den här situationen och i det som kommer sedan”. Om det går trögt skriver jag för hand på olinjerat papper och med en bra svart penna eller gör små teckningar för att få igång kreativiteten. Lunchen slarvar jag nästan alltid med.

Om växelspelet research och skrivande
Research är viktigt så klart! Jag växlar mycket mellan att läsa in mig och skriva. Jag tittar ofta också efter hur andra författare har löst vissa skrivtekniska problem.

Vilka författare inspirerar dig och varför?
Många olika. Sara Lidman för hennes språk och humör. Leo Tolstoj för hans levande skildringar och existentiella resonemang. Pär Lagerkvist för hans svårmod och genuina intresse för människans svårigheter. Albert Camus för hans filosofiska bryderier. Elisabeth Rynell för hennes säregna berättarsätt.

Finns det någon annan författares bok, som du gärna hade skrivit?
Nej.