Månadens medlem, januari 2025: Torbjörn Jansson

Årets första Månadens medlem är Torbjörn Jansson som skrivit manus till julkalendrar för
SVT liksom till långfilmen Krakel Spektakel. Författar för närvarande manus till en
sagofilmmusikal, en kosmisk techno-skräckis, och en roman om Tintins danska förebild, Palle
Huld. 

Hej Månadens medlem, skulle du vilja presentera dig för oss?
Jag är en frifräsande manusförfattare, som sen anno dazumal jobbat en hel del med utveckling av film & tv. Inte minst för en internationell barnpublik. Efter tjugo år i Berlin, flyttade jag rätt nyligen hem till den eviga ungdomens stad igen. Paradoxalt nog så var det visst här i Uppsala som framtiden låg oskriven. 
 
Vad utmärker dina verk?
Stil och substans! Visuellt och musikaliskt! Högt och lågt!  Haha, med ett ord… Eklekticism? Che Guevara and Debussy to a disco beat, som Pet Shop Boys pratsjöng.
Är hursomhelst alltid väldigt medveten om Marshall McLuhans devis, mediet = budskapet. Men som för alla andra kreatörer, är det ju annars en daglig kamp mot klichéerna i en gravt överfiktionaliserad värld.  Sann originalitet är en motståndshandling: all världens snobbar, förena er och ta över! 

Vilken av verk har haft störst betydelse för dig?
Mitt första riktiga manusgig blev SVT:s julkalender 1995, Jul i Kapernaum. Typ tre miljoner
tittare 24 dagar i sträck: maffigt värre. Julkalendrar är magiska, så jag tog chansen att skriva
2013 års Barna Hedenhös också. Har nog minst en till julkalle i mig innan jag trillar av pinn,
ho-ho-ho.    

Berätta om ditt senaste verk?
Den senaste långfilmspremiären var Krakel Spektakel. Fritt baserad på Lennart Hellsings
sånger (som min mamma sjöng för mig, och som jag i min tur sjöng för mina döttrar) handlar
den om en flicka som försöker hitta ett lyckligt slut på historien om Trollkarlen som drack
upp sig själv. Fabulöst kul att hinna hänga en hel del med Lennart innan han gick bort. Eller
som den bolmande kedjerökare han nu var, kanske bara gick upp i rök?

 
Vad skriver du just nu?
Här och nu skriver jag på ett manus till en sagofilmmusikal, en kosmisk techno-skräckis, och
en roman om Tintins danska förebild, Palle Huld. 
 
Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Vakna i gubbottan. Handskriver sömndrucket efter förutbestämd plan. Ett par timmars ocensurerat flow på en bra dag. Upp och hoppa för att kaffestint ta itu med uppdragsjobb: läsa, se,  analysera, rapportera. Hemskt gärna långt lunchmöte på det med berörda parter. Gå på bio. Fika, läsa, snacka. Sen eftermiddag: dechiffrera, redigera och randa ottans alster. Gärna karaoke och disco på det. On repeat. 
 
Vilka författare inspirerar dig, och varför?
Kelly Links noveller (Magisk realism? Slipstream?) läser som en dröm. Att hennes förtrollande novellsamling Pretty Monsters fackas som Young Adult, verkar föryngrande på en gammal genrefantast som en annan.
Ira Levin; fullständigt medveten om hur hans romaner skulle möta sin publik även genom
filmmediet. Rosemarys baby är så klart outstanding. Polanski är visserligen krediterad för manus, men det är ju  “bara” en ren reginedbrytning av boken. Att sen filmversionen är själva mästerverket, det må vara hänt. Ira Levin är en filmarbetande författares drömförebild.
Peter Nilson: Arken, Trollkarlen, Messias med träbenet, och de populärvetenskapliga
essäsamlingarna… Makalös svensk fantastik. Hittepå på vetenskaplig och kulturhistoriskt
grund. Ecco, Borges och Nilson: som en liten trio av blåsor i Harry Martinssons andes glas.
Tove Jansson så klart. Suggestiv, men lakoniskt precis. Sagolik svenska. 
 
Finns den någon annan författares bok/manus du gärna skrivit?
Hade det ju varit som en dröm att hänga med Mozart och Schikaneder när de skrev världens
bästa opera, Trollflöjten. Tror nog att jag kunde ha hjälpt dem att tajta upp librettot en smula! 
 
Något du vill tillägga?
För att prata med Duke Ellington och hans döende Bubber Mileys credo: It Don’t Mean a Thing (If It Ain’t Got That Swing)