Månadens medlem oktober 2021: Alma Kirlic

Alma Kirlic är oktober månads medlem i Uppsala författarsällskap. Foto: Lisbet Spörndly

Hej månadens medlem, skulle du kunna presentera dig för oss?

Som man kan ana på mitt efternamn kommer jag från forna Jugoslavien. Jag började skriva dikter och berättelser redan i tioårsåldern och på den vägen är det. Där någonstans föddes drömmen att bli författare. Men när jag var fjorton bröt kriget i mitt hemland ut och jag hamnade i Sverige.  

Det var svårt för mig som skrivande människa att ställa om till en ny språklig miljö. Jag hade hängt upp en stor del av min identitet på min språkliga förmåga och plötsligt var jag tvungen att börja om från noll. Jag som såg mig själv som en författare i vardande satt plötsligt i ett klassrum och upprepade enkla ord: hund, katt, hand, fot. Det var smärtsamt. 

Som tur var kom jag några år senare i kontakt med poetry slam och då hittade jag tillbaka till skrivandet. Poetry slam-miljön var ett välkomnande ställe där jag kunde testa mig fram utan att behöva skriva vackert eller grammatiskt korrekt. Det var befriande.  

Numera skriver jag uteslutande på svenska. Min debutroman ”En svensk kändis” kom 2015. Nästa roman får vänta eftersom jag för närvarande främst skriver dramatik. Min senaste pjäs ”Kul med en kvinna!” spelades på Uppsala stadsteater 2019-2020. 

När kom din senaste bok och vad kan du berätta om den? 

Min första och hittills enda roman ”En svensk kändis” är en självbiografisk berättelse om en flicka som kommer till Sverige från det krigsdrabbade Jugoslavien på nittiotalet och försöker växa upp med den påtvingade trånga identiteten ”flykting”. När jag skrev boken drevs jag av en stark lust att förmedla att flyktingar också är människor, som en reaktion mot tendenserna i debatten, där man pratade om flyktingar i objektifierande ordalag. Som om flyktingar inte var människor utan ”strömmar” som vällde in. En helt absurd och mycket upprörande utveckling att bevittna, särskild som före detta flykting. Tyvärr har det blivit tusen gånger värre sedan dess så jag känner idag att det var en väldigt naiv förhoppning att jag med mina ord skulle påverka samhället i någon riktning.  

Vad skulle du säga är utmärkande för dina böcker? 

Jag skriver ju som sagt mest dramatik nuförtiden. Men om jag ska försöka hitta beröringspunkter mellan mina texter skulle man kunna säga att de ofta handlar om hur man påverkas som människa av att befinna sig långt nere i en hierarki och betraktas som mindre värd. Jag är också mycket intresserad av gruppdynamik och gruppens påverkan på individen. 

Vilken av dina böcker har haft störst betydelse? 

Min senaste pjäs ”Kul med en kvinna!” har setts av väldigt många och jag har fått mycket respons från olika personer som har berättat hur de har relaterat till den. Så den har kanske haft störst betydelse på, att folk har känt igen sig. Sedan har den också haft stor betydelse för min karriär. Det var inte min första pjäs men det är kanske den som har öppnat flest dörrar. 

Skriver du på något just nu? 

Ja, en ny pjäs som en annan teater har beställt. 

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig som författare?  

Som de flesta andra jobbar jag inte heltid som författare. Jag har testat att göra det men det är en tillvaro som är för isolerad för att det ska gynna min kreativitet. Jag märker att jag skriver som bäst när jag har en bra balans mellan socialt samspel och ensamvaro. Så nu jobbar jag deltid på universitetet och skriver på deltid. Jag börjar varje dag med att skriva ett par timmar, innan jag loggar in på jobbet. Och när jag närmar mig deadline tar jag ledigt från jobbet och arbetar mer intensivt med texten. Under de mest intensiva skrivperioderna är jag helt asocial. Jag håller kalendern tom och ägnar i princip all min vakna tid åt texten. 

Gör du mycket research inför ditt skrivande? 

När jag har blivit så pass intresserad av ett ämne att jag börjar skriva om det har jag i regel redan gjort en massa research, även om syftet när jag fördjupade mig i ämnet inte var att skriva om det. Jag har därför redan mycket på fötterna när börjar skriva. Sedan gör jag så klart research när det behövs under skrivandets gång. Min skrivprocess är sådan att jag i början av ett projekt inte vet vad jag vill med det. Jag skriver mig fram till berättelsen.   

Var sitter du helst och skriver? 

Det varierar. Ibland vid köksbordet, ibland vid arbetsbordet, ibland i soffan. Det har hänt att jag har suttit på kafé också. Variation förnöjer, har jag märkt. 

Vad läser du helst? 

Det går i perioder. Ibland vill jag bara läsa faktaböcker, ibland bara poesi, ibland klassiker, ibland ingenting alls.  

Vilka författare inspirerar dig och varför? Favoritförfattare? 

De är många. En av mina tidiga favoriter är Federico García Lorca. En författare som har inspirerat mig mycket på senare år är Herta Müller. Jag tycker om hennes poetiska uttryck. En annan är Jeanette Winterson. Hennes texter känns otroligt levande. Sedan gillar jag Charles Bukowski och Erlend Loe, som båda har en skenbar enkelhet och humor i sina texter som tilltalar mig.  

Finns det någon annan författares bok, som du gärna hade skrivit? 

Den absolut bästa svenska boken som jag har läst är ”Till vår ära” av Alejandro Leiva Wenger. Jag önskar kanske inte att jag hade skrivit den, det hade varit omöjligt, men författaren har ett absolut gehör som är avundsvärt.  

Något annat som vi borde fråga om? 

Nej, inget som jag kommer på.